Home / Agenda / Toespraak van Zijne Majesteit de Koning - Universiteit Montreal

Toespraak van Zijne Majesteit de Koning - Universiteit Montreal

15 maart 2018

Toespraak van Zijne Majesteit de Koning der Belgen

op het seminarie over het gebruik van digitale technologieën in het leerproces en het onderwijs

Universiteit van Montreal, donderdag 15 maart 2018.

 

Dames en heren,

Ik sluit me graag bij u aan, in deze prachtige universiteitshal, aan het einde van een ongetwijfeld vruchtbaar seminarie waarop intens van gedachten is gewisseld. In de wereld van het onderwijs bekleedt Canada een bevoorrechte plaats. Zijn scholen en universiteiten zijn vermaard tot ver buiten zijn grenzen. Het verheugt me dus hier aanwezig te mogen zijn, in jullie Alma Mater, om een brandend actueel onderwerp te bespreken: de interactie tussen digitale technologieën en het onderwijs.

We ervaren het allemaal, deze technologieën vermenigvuldigen tot in het oneindige ons vermogen om ons te informeren en met elkaar te communiceren. Deze bliksemsnelle en fascinerende evolutie heeft een grote impact op onze maatschappijen, en dus natuurlijk ook op ons onderwijs.

De verleiding is groot te denken dat de digitale revolutie, die de wereldwijde kennis op het web concentreert, ons vrijstelt van de taak om te onderwijzen. Niets is minder waar. Het is precies wanneer men de indruk heeft dat we voortaan alles zelf kunnen aanleren en dat alle kennis voor het rapen ligt, dat het beroep van onderwijzer, leraar, professor … meer dan ooit noodzakelijk is.

De essentie zelf van het onderwijzen ligt immers in het leren denken. De leerkracht draagt niet alleen kennis over, maar eerst en vooral ook referentiepunten, waarden en ervaring. Leerkrachten maken het mogelijk dat jongeren op eigen kracht hun pad kunnen uitstippelen, en hun plaats in de samenleving kunnen vinden.

Onderwijzen, is daarom de jongeren helpen om het immense potentieel te beheren dat de digitale wereld hen biedt. En er het beste uit te putten, zonder dat de technologie de bovenhand haalt. Wij worden hoe langer hoe meer geconfronteerd met de verleiding geen kritische blik te gooien op de massa aan informatie die we ontvangen. Tegenover deze verleiding en deze uitdaging , is de eerste kritische stap, de stap die naar kennis leidt: het vermogen zich te verbazen, zich te verwonderen. Elke weg naar kennis begint bij de verwondering. Daarna volgt de kritische geest, aangescherpt door een grondige opvoeding, die ons in staat stelt beter het onderscheid te maken tussen wat essentieel is en wat bijkomstig, tussen wat onontbeerlijk is en wat overbodig, tussen wat echt en wat vals is.

Technologie reikt nieuwe instrumenten aan om de creativiteit aan te wakkeren en talenten te ontwikkelen. Ze biedt uitgebreide mogelijkheden om het leerproces te personaliseren. In het verleden stemde de leerkracht noodgedwongen het ritme en de intensiteit van de lessen af op de gemiddelde leerling. Nu kan elke leerling op zijn eigen manier en ritme de leerstof ontdekken en instuderen. De nieuwe technologieën maken ook samenwerkend leren mogelijk. Via onderwijsplatformen kan een student de leerstof aan anderen uitleggen of nog eens met hen doornemen. Zo wordt de wereld van het onderwijs steeds interactiever.

Het uiteindelijke doel van het onderwijs is om roepingen te wekken. Jongeren moeten niet alleen opgeleid worden op de techniciteit van een beroep maar ook om dat beroep op een waardevolle manier in te vullen. Een roeping vervullen gaat verder dan het zuiver uitoefenen van een beroep. Het veronderstelt een bepaalde geestesgesteldheid, een aanpak die uitgaat van het hart. Wat een mooie opdracht is het voor het onderwijs ons te helpen ons te verbazen en te verwonderen, een positieve kritische geest te ontwikkelen, ons houvast te bieden, en tenslotte onze roeping te vinden. Ik wens jullie allen aan te moedigen, jullie, docenten, met de mooie opdracht te vormen en over te dragen, en jullie, studenten, om volop de uitzonderlijke kansen te benutten die jullie geboden worden in de huidige en toekomstige technologische omgeving.