Koninklijk Paleis

Koninklijk Paleis

Het Koninklijk Paleis van Brussel is een van de mooiste officiële gebouwen van onze hoofdstad.

Gelegen tegenover het Natiënpaleis, aan het andere uiteinde van het Koninklijk Park, symboliseert het Koninklijk Paleis in feite ons regime, de grondwettelijke monarchie.

Het Paleis is dus de plaats waar de Koning zijn ambt van staatshoofd uitoefent. Op het Paleis verleent de Koning tevens audiënties.

Naast het bureau van de Koning en dat van de Koningin herbergt het Koninklijk Paleis ook nog de diensten van de Kabinetschef van de Koning, van de Intendant van de Civiele Lijst van de Koning, van het Hoofd van het Militair Huis van de Koning, van de Protocolchef van het Hof, van het Hoofd van het Departement Buitenlandse Betrekkingen, en van het Hoofd van het Departement Rekwesten en Sociale Zaken.

Het Paleis beschikt ook over Salons met uitzonderlijke pracht waar grote recepties gehouden worden, alsook over appartementen die ter beschikking worden gesteld van staatshoofden bij officiële bezoeken.

Op initiatief van de Koningin en dank zij de tussenkomst van de Regie der Gebouwen werden in oktober 2002 drie hedendaagse kunstwerken ondergebracht in het Koninklijk Paleis.

Vier hedendaagse kunstwerken

Na overleg met een deskundige Adviesraad, werden volgende 3 werken uitgekozen:

“Heaven of Delight” van Jan Fabre

“Heaven of Delight” van Jan FabreHet plafond en de centrale luchter van de Spiegelzaal, waarvan de bouw werd onderbroken wegens het overleden van Leopold II, werden bekleed met dekschilden van 1,4 miljoen Thaise juweelkevers, die het licht op een wonderlijke en levende manier weerkaatsen. Jan Fabre en zijn team van 29 kunstenaars hadden welgeteld 3 maanden nodig om dit monnikenwerk te voltooien. © Dirk Pauwels

 

Monochrome serie van kunstschilderes Marthe Wéry

Monochrome serie van kunstschilderes Marthe WéryIn de sobere hall die naar het bureau van de Koning leidt, zijn de 7 schilderijen van Marthe Wéry bronnen van zuiverheid en klaarheid die ook het licht van buitenaf weergeven.
©
Dirk Pauwels

 

Naar boven

Portretten van Dirk Braeckman

Portretten van Dirk BraeckmanIn de zalen rond de Eretrap prijken, met de statigheid van weleer, 2 levensgrote portretten van Koning Albert II en Koningin Paola. Op de achtergrond zijn de tuinen van Laken en Brussel te zien.Vier andere foto’s die details weergeven van de salons van het Koninklijk Paleis maken het geheel af. © Dirk Braeckman

 

In 2004 wordt een vierde kunstwerk in de Empirezaal van het Koninklijk Paleis onthuld.

“De Bloemen van het Koninklijk Paleis” van Patrick Corillon

“De Bloemen van het Koninklijk Paleis” van Patrick Corillon

 

 

In de Empirezaal staan 11 goudgele potten, met aarde afkomstig uit elkeen van de Belgische provincies, waarin bloemen groeien met stengels die telkens het verhaal van de aarde waarin ze geplant zijn vertellen, in alle talen van de wereld. Het lezen van deze legendes doet de bloem in ons ontluiken. © Johan Jacobs

 

Ruimten en salons

Sinds 1965 wil de traditie dat het Paleis jaarlijks opengesteld wordt voor het grote publiek zodat dit ook de pracht van deze historische salons kan bewonderen. Dit bezoek is mogelijk tijdens de zomer, na de Nationale Feestdag van 21 juli tot begin september.

 

De Eretrap

De EretrapDeze statige en qua afmetingen indrukwekkende ruimte werd ontworpen door Alphonse Balat, in opdracht van Koning Leopold II. De heldere muren en stenen zuilen, het witte marmer van de statige trap, het groene marmer van de trapleuning, de vergulde versieringen, de spiegels en grote ramen, de marmeren Minerva dragen bij tot de harmonie van het geheel.

Naar boven

Het Goyasalon

Het GoyasalonDit salon dankt zijn naam aan de wandtapijten "De Dans" en "Blindemannetje". Deze wandtapijten werden geweven te Madrid naar een modeltekening van Francisco de Goya en zijn een geschenk van Koningin Isabella II van Spanje aan Koning Leopold I.

 

Het Klein Wit Salon

Het Klein Wit SalonDit salon is gemeubileerd met Empirezetels, huwelijksgeschenk van de koning der Fransen Louis-Philippe aan zijn dochter Louise-Marie en Koning Leopold I. Het Klein Wit Salon is versierd met portretten van Koningin Louise-Marie en haar ouders, Koning Louis-Philippe en Marie-Amélie van Bourbon.

 

Het Vaassalon

Het VaassalonDit Salon werd gebouwd onder Koning Willem I der Nederlanden (1814-1830), als audintiesalon voor de Koningin. De huidige decoratie werd verwezenlijkt in de jaren 1930 toen consolideringswerken noodzakelijk bleken. De vaas waaraan dit salon zijn naam te danken heeft werd tijdens de vorige eeuw vervaardigd door de porseleinfabriek van Berlijn. Een schilderij van E. De Biefve toont de ontvangst van Koning Leopold I tijdens het Te Deum op 22 juli 1831, naar aanleiding van zijn eedaflegging

Naar boven

Het Groot Wit Salon

Het Groot Wit SalonIn dit Salon, dat tot het oudste gedeelte van het Paleis behoort, is de decoratie van het einde van de 18de eeuw (onder meer de Italiaans genspireerde ornamentele fantastische voorstellingen) goed bewaard gebleven. Het Empiremeubilair, huwelijksgeschenk van de koning der Fransen Louis-Philippe aan zijn dochter Louise-Marie en Koning Leopold I, draagt nog steeds het originele garnituur in tapijtwerk van Beauvais.

 

De Muziekzaal

De MuziekzaalGebouwd voor Koning Willem I der Nederlanden (1814-1830) als kunstgalerij: hier werden merkwaardige geschenken en kunstvoorwerpen tentoongesteld. De "Schilderijengalerij" behield deze functie tijdens de regeringen van Koning Leopold I en Koning Leopold II. In de jaren 1930 kreeg de zaal een nieuwe bestemming als muziek- en projectiezaal. Het wandtapijt, dat werd geweven in een Parijs atelier, dateert uit de 17de eeuw en stelt de triomf van de Glorie voor.

 

De Troonzaal

De TroonzaalDeze zaal werd gebouwd onder de regering van Koning Leopold II en is versierd in het centrum met vier bas-reliëfs van Auguste Rodin. Ze stellen samen acht economische activiteiten voor die symbool staan voor de toenmalige Belgische provincies, met uitzondering van Brabant, dat het Paleis op zijn grondgebied heeft. De Schelde en de Maas, symbolen van Vlaanderen en Walloni, gerealiseerd door Thomas Vinçotte, tooien de bovenkant van de deuren. Het parket in eikenhout en exotische houtsoorten, de bronzen luchters en de vergulde versieringen geven aan de Troonzaal een monumentaal en indrukwekkend karakter.

 

De Grote Galerij

De Grote Galerij  De Grote GalerijDeze galazaal is de ideale ruimte voor grote diners en recepties. Zij werd gebouwd onder de regering van Koning Leopold II en is versierd met meubilair van het einde van de 19de eeuw. De plafondschilderingen, die het werk zijn van Lon-Charles Cardon en ontleend zijn aan het Louvre en Versailles, tonen de Dageraad, de Ochtend, de Dag en de Avondschemering.

Naar boven

De Spiegelzaal

De SpiegelzaalDeze zaal, waarvan de bouw werd aangevat onder de regering van Leopold II, verwijst naar Kongo. De muren zijn versierd met marmer en koper. De werken aan deze zaal werden voltooid onder Koning Albert I. Hij liet de muren, die oorspronkelijk voorzien waren voor allegorische taferelen uit Afrika, bekleden met spiegels. In 2002 werd het plafond bekleed met dekschilden van de Thaise juweelkever, een project van beeldend kunstenaar Jan Fabre.

 

Het Blauwe Salon

Het Blauwe SalonDit salon was oorspronkelijk een wachtkamer en deed vervolgens dienst als eetkamer voor de hoogwaardigheidsbekleders van het Hof. De tafel, die hiervan het bewijs is, wordt bij de openstelling van het Paleis aan het publiek gedekt met borden, glazen en bestek uit het begin van de 19de eeuw. In het Blauwe Salon prijken heel wat portretten van Koningen en Prinsen.

 

Het Maarschalkensalon

Het MaarschalkensalonDit salon was oorspronkelijk het audintiesalon van Koning Willem I der Nederlanden. Het leidt naar de Troonzaal en is versierd met een aantal interessante portretten, waaronder dat van Prins Filip, Hertog van Vlaanderen, vader van Koning Albert I, en een portret van aartshertog Maximiliaan van Oostenrijk.

Naar boven

Bibliografie

  • André Molitor. Koninklijk Paleis Brussel. Musea Nostra. Gent, Gemeentekrediet & Ludion, 1993.
  • Liane Ranier. Léopold II urbaniste. Bruxelles, Hayez, 1973.
  • Irène Smets. Het Koninklijk Paleis Brussel. Gent, Ludion, 2000.
  • Arlette Smolar. Le Palais de Bruxelles. Huit siècles d'art et d'Geschiedenis. Bruxelles, Crédit Communal, 1991.
  • Thierry Van Oppem. 'Aux origines du Palais Royal de Bruxelles, un hôtel ministériel de la fin du XVIIe siècle'. Maison d'Hier et d'Aujourd'hui, 1991.
  • Anne van Ypersele de Strihou. 'Le Sculpteur François Rude et les architectes Charles Vander Straeten et Tilman-François Suys au Palais royal de Bruxelles'. Maisons d'Hier et d'Aujourd'hui, 1989.
  • Anne van Ypersele de Strihou. 'Auguste Rodin au Palais de Bruxelles'. Maisons d'Hier et d'Aujourd'hui, 1990.
  • Anne van Ypersele de Strihou. 'La décoration de la Grande Galerie du Palais royal de Bruxelles, de Louis XIV à Léopold II' Maisons d'Hier et d'Aujourd'hui, 1993.

Naar boven